Dzisiaj aż 13,496 dzieciaków dzięki wsparciu osób takich jak Ty znajdzie darmowe książki na Wolnych Lekturach.
Dołącz do Przyjaciół Wolnych Lektur i zapewnij darmowy dostęp do książek milionom uczennic i uczniów dzisiaj i każdego dnia!

Wakacyjna Szkoła Poezji Wolnych Lektur 2023

Chcesz podszkolić swoje umiejętności poetyckie i wiedzę o literaturze? Mamy coś dla Ciebie! Zapraszamy do wzięcia udziału w kursie pt. Wakacyjna Szkoła Poezji Wolnych Lektur 2023. Poznasz twórczość wybitnych polskich poetek i poetów - dzięki temu będziesz jeszcze lepiej operować słowem pisanym.

Kiedy? Poniedziałki i czwartki w godz. 17:00-19:15
Start: 17 sierpnia 2023 r.
Koniec: 4 września 2023 r.

Zgłoszenia przyjmujemy do 16 sierpnia do godz. 12:00.

Gdzie? Zajęcia będą odbywały się online za pośrednictwem naszego kanału YouTube. Możesz brać udział w zajęciach na żywo i zadawać na czacie pytania prowadzącym albo obejrzeć wykład w wybranym przez siebie czasie!

Udział w kursie jest bezpłatny.
Projekt skierowany jest do wszystkich osób powyżej 18 roku życia, zainteresowanych tworzeniem własnej poezji oraz poszerzeniem wiedzy z dziedziny poetyki i literatury.

Formularz rejestracyjny

FORMULARZ ZAMKNIĘTY

Program kursu

dr Aleksandra Korczak

Lament świętokrzyski Czy miłość Matki Boskiej też jest boska? Czy może ludzka? Podczas omawiania tego jednego tekstu literackiego dowiecie się mnóstwo o średniowiecznej filozofii, ale też będziecie go mogli przeżyć, tak jak przeżywa się dobry film czy porywającą za serce powieść... Bowiem Lament świętokrzyski jest jednym z najbardziej wzruszających i pełnych bólu utworów, jakie powstały we wczesnej literaturze polskiej.

Krzysztof Kamil Baczyński Poeta, który nie wierzył w zwycięstwo powstania, a jednak czuł, że musi w nim walczyć. Baczyński to jeden z wielu przedstawicieli Pokolenia Kolumbów, a jednak podczas spotkania dowiecie się, czym wiersze tego poety wyróżniają się na tle poezji II wojny światowej, a także jak wybrzmiewać może w liryce głos wewnętrznego dziecka.

Maria Pawlikowska-Jasnorzewska Poetka o malowniczym życiorysie wywodząca się z rodu Kossaków. Choć niektóre jej utwory, szczególnie dramatyczne, pełne są mocy i siły wyrazu (jak wielokrotnie wystawiana Baba-Dziwo), Jasnorzewska jest rozpoznawalna przede wszystkim jako twórczyni delikatnej, urzekająco pięknej miłosnej poezji minimalistycznej: krótkich wierszy i epigramatów, które warto poznać i przeżyć.

Tadeusz Różewicz Gdy czyta się Czerwoną rękawiczkę Różewicza, nie można pozbyć się tej samej myśli, która wybrzmiewa podczas czytania biografii Tadeusza Borowskiego, czyli podejrzenia, że przeżycie II wojny światowej jest w jakimś sensie tragiczniejsze niż utrata podczas niej życia. A jednak, mimo że wiele wierszy Różewicza trwa jako nośnik cierpienia i pustki, nie można przestać ich czytać.

dr Aleksandra Korczak — nauczycielka języka polskiego, etyki i filozofii wyróżniona w konkursie Nauczyciela Roku 2022. Członkini Pracowni Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży, zasiadała w jury literackim Polskiej Sekcji IBBY w 2018 roku; obroniła rozprawę doktorską dotyczącą lektur szkolnych rozpatrywanych w perspektywie gender studies. Współpracuje z Centrum Edukacji Obywatelskiej jako ekspertka do spraw równości płci i edukacji antydyskryminacyjnej, tworzy też materiały dla szkół we współpracy z muzeami i teatrami oraz zajmuje się publicystyką na rzecz szkolnictwa systemowego, a także poezją performatywną — jest dwukrotną finalistką Mistrzostw Polski w Slamie Poetyckim.

Roman Kurkiewicz

W lekturach poetyckich wszystkich wybranych autorów (i autorki) poszukamy odpowiedzi na pytanie o status poezji, o wymogi do spełnienia, o oczekiwania, jakie wobec niej formułujemy.

Cyprian Kamil Norwid – ciemny, trudny, intelektualny, dla współczesnych sobie zbyt nowatorski, dla obecnych – czytany zbyt późno albo wcale. Czy monument, jakim jest dzieło autora Quidam, był, jest, będzie nam potrzebny, konieczny, niezbędny?

Czesław Miłosz – szukanie formy bardziej pojemnej, wysiłek pisarski wykraczający poza gatunkowość poezji, bliski filozofii, teodycei, metafizyce i jego polityczność, historyczność, rozpięcie między moralitetem a zachwytem.

Wisława Szymborska – przewrotność, ironia, złudzenie prostoty i iluzoryczna jakość aforystyczności jej wierszy, a także relacja poezji Szymborskiej z matematyką – zajmująca, wciągająca, niepokojąca.

Stanisław Barańczak – poeta niedoceniany i przeceniany, autor schowany za tłumaczem, poeta, który doczekuje się renesansu zainteresowania i odczytań. Intelektualny i formalny, czy zostawił miejsce na tajemnicę? Racjonalna nieufność – jako postulat.

Roman Kurkiewicz — krytyk literacki, felietonista, dziennikarz, redaktor. Wykładowca na kierunku Dziennikarstwo i nowe media Collegium Civitas. Pracował w „Gazecie Wyborczej” od początku jej istnienia i współtworzył m.in. „Magazyn Gazety”. Był redaktora naczelnym „Przekroju”. Współtwórca programów Tok Szok i Magazyn Literacki Prowadził radiowe programy o literaturze: w Radiu TOK FM „Pod tytułem”, „Kurkiewy” oraz „Mówi się” oraz „Pod tytułami” w Radiu dla Ciebie. Obecnie współpracuje z tygodnikiem „Przegląd”. Autor książek „Lewomyślnie” (2011) i „Klapsy polskie” (2009). Od 2020 prowadzi na YouTube własny kanał o książkach ZAKAZ CZYTANIA - Roman Kurkiewicz.

Grzegorz Uzdański

Adam Mickiewicz — fragmenty ,,Pana Tadeusza" Poczytamy pod kątem humoru (porównamy komediowość ,,Pana Tadeusza" z komediowością ,,The Office") i poetyckości. Będziemy zwracać uwagę na opis codzienności i na odnajdywanie w niej elementów baśni — i na to, jak Mickiewicz waha się między realizmem opisu a mitem (który to mit bardzo dobrze wie, że jest mitem właśnie).

Julian Tuwim — „Bal w Operze” Przeczytamy, zwracając uwagę na trochę podobne aspekty jak w ,,Panu Tadeuszu" - zajmiemy się humorem Tuwima, a także tym, jak buduje on wspaniały opis codzienności, i jak spod tego opisu wyłania się wymiar (bardzo nieortodoksyjnie) religijny.

Józef Czechowicz — wiersz ,,Prowincja Noc" Przeczytamy pod kątem przede wszystkim tego, jak Czechowicz oddaje chwilę, jej nastrój, jak gra rytmem i dźwięcznością, tworząc wyjątkowo piękną poezję.

Agnieszka Osiecka — ,,Na kulawej naszej barce" Poczytamy, starając się zobaczyć, jak Osiecka oscyluje między wierszem (tradycyjnym, do czytania na papierze albo rzadziej na głos), a tekstem piosenki, a przy okazji jak zarazem używa sentymentalizmu i ujmuje go w nawias.

Grzegorz Uzdański — twórca strony z pastiszami Nowe wiersze sławnych poetów, które ukazały się w wydaniu książkowym w 2021 roku; improwizator w Resorcie Komedii; autor powieści Wakacje (2016) i Zaraz będzie po wszystkim (2019). W 2021 wydał książkę Wypiór, za którą otrzymał nominację do Paszportu Polityki.

Kontakt

Wszystkie pytania prosimy kierować na adres: kurs@wolnelektury.pl.

Ważne informacje i dokumenty

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury Kultura - Interwencje. Edycja 2023.


NCK

Na prośbę uczestników kursu wystawimy zaświadczenia o uczestnictwie po zakończeniu projektu.

Szkoła Poezji to cykl wykładów prowadzonych przez wybitne postaci życia literackiego i wiodące autorytety akademickie. Wszystkie wykłady są publikowane na wolnej licencji na naszym kanale na YouTube.

Regulamin Wakacyjnej Szkoły Poezji Wolnych Lektur 2023.

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych.

Polityka prywatności.