Wesprzyj Wolne Lektury 1,5% podatku — to nic nie kosztuje! Wpisz KRS 00000 70056 i nazwę fundacji Wolne Lektury do deklaracji podatkowej. Masz czas tylko do końca kwietnia :)

Przekaż 1,5%

Przekaż 1,5% podatku na Wolne Lektury KRS 00000 70056
Ufunduj darmowe książki dla tysięcy dzieciaków.
WIĘCEJ

Mistrzowska Szkoła Poezji Wolnych Lektur

Trwa kolejna edycja Mistrzowskiej Szkoły Poezji Wolnych Lektur!

Zajęcia online przez platformę YouTube
Wtorki 14:00 - 16:10
i czwartki 16:00 - 18:10

Start: 4 października 2022 r.
Koniec: 15 grudnia 2022 r.

Udział w kursie jest bezpłatny.


Nie wyobrażasz sobie dnia bez lektury choćby jednego wiersza? Czytasz poezję, ale nie zawsze wiesz, co autor miał na myśli? A może masz już na koncie swoje pierwsze próbki poetyckie? Jeśli tak, to mamy coś dla Ciebie.

Miłośników literatury i twórców zapraszamy do udziału w Mistrzowskiej Szkole Poezji Wolnych Lektur. To już trzecia edycja naszego kursu, dzięki której uczestnicy i uczestniczki mogą odetchnąć od obowiązków i przez dwa wieczory w tygodniu zanurzyć się w świecie poezji. Kurs on-line rozpocznie się 4 października 2022 r. i zakończy się w połowie grudnia 2022 r. Zajęcia będą odbywać się na żywo we wtorki i czwartki*

Zgłoś się już teraz! Przez 10 tygodni pod okiem mistrzów rozwijaj swoje umiejętności twórcze i analityczne. Podczas kursu zaznajomimy uczestników z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z poezją i podpowiemy, co zrobić, żeby napisać udany wiersz.

UWAGA! W sesjach na żywo mogą jedynie wziąć udział darczyńcy i darczynki Wolnych Lektur, którzy przekazują comiesięczną darowizną na rzecz Wolnych Lektur w wybranej przez siebie wysokości. Darowiznę na rzecz Wolnych Lektur można przekazać tutaj: Wesprzyj. Pozostałe zainteresowane osoby będą mogły obejrzeć wszystkie nagrania zajęć w terminie późniejszym na kanale YouTube Wolnych Lektur. Przeczytaj o zasadach realizacji nagrań w Regulaminie.

Szkole Poezji towarzyszy tej jesieni konkurs poetycki „prz[...]szłość” - „Gdzie w tym nagle odmienionym świecie szukamy kotwic, wiążących nas z realnością? Jaki kurs wytyczamy sobie, naszym bliskim, światu? W konkursie „prz[...]szłość” chcemy przejrzeć się jak w lustrze: ujrzeć nasze zbiorowe nadzieje i strachy, wybory moralne i pragmatyczne, nagłe zmiany perspektyw i stare rytuały, rolę dziedzictwa kultury i wizje przyszłości. Co z nami było, i co z nami będzie”. Zapraszamy do podzielenia się swoją twórczością. Nadesłane prace oceni profesjonalne Jury, a zwycięzcy otrzymają nagrody rzeczowe. Szczegóły: tutaj.

Kalendarz spotkań


Kalendarz_październik
Kalendarz_listopad

To już trzecia edycja kursu. Nagrania z poprzednich kursów możesz obejrzeć na naszym kanale YouTube.

Kurs skierowany jest wyłącznie do osób dorosłych.

Formularz rejestracyjny

FORMULARZ ZAMKNIĘTY

Opis kursu

Zajęcia będą składać się z pięciu bloków tematycznych. Poprowadzą je praktycy i teoretycy literatury.

Julia Fiedorczuk, Poezja w kryzysach

Spotkania odbędą się we wtorki o godz. 18:00 (od 4 października do 8 listopada).

„Poezja niczego nie sprawia" - napisał amerykański poeta W. H. Auden w elegii dla innego poety, W. B. Yeatsa, w latach 1930, w przededniu drugiej wojny światowej. Poezja nie zmienia świata, niczego nie ocala, nie posiada sprawczości strajku ani demonstracji ulicznej, nie dyktuje praw, nie wymierza kar, nie udziela odpowiedzi, a mimo wszystko jest ludziom niezbędna - zwłaszcza w trudnych czasach. Tak uważał Auden, tak uważają tworzący w tej chwili poeci i poetki z Ukrainy. W najbardziej dramatycznych okolicznościach ludzie niespodziewanie sięgają po tę dziwną, starą i niszową sztukę i znajdują w niej coś, czego gdzie indziej nie ma. Dlaczego tak się dzieje i czym jest ta tajemnicza rzecz?
Podczas lekcji zastanowimy się dlaczego poezja w takiej czy innej formie towarzyszy ludzkiej kulturze od zarania dziejów. Dlaczego tak łatwo zapamiętujemy rymowane frazy i dlaczego warto czytać wiersze dziś, w dobie wielu kryzysów, z których najpoważniejsze - kryzys klimatyczny i Szóste Wielkie Wymieranie - dotyczą zachwianych warunków życia biologicznego na Ziemi. Zastanowimy się czym różni się poezja od innych zastosowań języka i czego od nas, czytelników i czytelniczek, wymaga. Potraktujemy czytanie jako praktykę uważności - ćwiczenie żywej wyobraźni. Sięgniemy po dobrze znane wiersze z XX wieku, ale też po poezję najnowszą, świadomie reagującą na rozgrywające się na naszych oczach głębokie przemiany świata i związane z nimi wyzwania. Zastanowimy się czym jest poiesis (tworzenie form), i czy jest sprawą stricte ludzką. Poszukamy możliwości sojuszu między poezją i nauką - zwłaszcza ekologią. Sprawdzimy, czy poezja może pomóc nam w budowaniu świadomości planetarnej w dobie Antropocenu.

Julia Fiedorczuk - poetka, wykładowczyni akademicka, badaczka literatury amerykańskiej. Prozaiczka, autorka opowiadań oraz powieści Biała Ofelia (2013) i Nieważkość (2015, nominowana do Nagrody Literackiej Nike). Główna propagatorka i reprezentantka ekopoezji na gruncie polskim. Autorka esejów o ekopoetyce, które ukazały się w zbiorze Cyborg w ogrodzie (2015). Wraz z Gerardo Beltránem, zamieszkałym w Polsce meksykańskim poetą i tłumaczem, wydała też programową książkę zatytułowaną Ekopoetyka.


Joanna Mueller, Awanturnica awangarda – kanony, pominięcia, powroty

Spotkania odbędą się we wtorki o godz. 18:00 (od 15 listopada do 13 grudnia).

W cyklu wykładów chcę przyjrzeć się dykcjom awangardowym w polskiej (głównie) poezji XX i XXI wieku. Będę przywoływała głosy znane (Przyboś, Jasieński, Wat, Karpowicz, Miłobędzka), ale też nieco zapomniane lub pomijane (Brzękowski, Bieńkowski, Markiewicz, Bocian, Bołdak-Janowska, Ostrowska, Skompska, Cyranowicz, Rolando, Bartczak), te, które powracają w wierszach „późnych wnuków” (Peiper, Ważyk, Stern, Wirpsza, Czycz), jak również te, które dopiero czekają na odkrycie (np. wiersze poetek i poetów przed debiutem książkowym). Interesuje mnie samo pojęcie awangardowości, różnie rozumianej i definiowanej, z jednej strony wykluczającej wiele poetyk (z iście „awangardową pogardą”), z drugiej – rozszerzanej aż do rozmycia definicyjnych granic. W trakcie spotkań będę zadawać pytania, które zapewne – w związku z proteuszowym charakterem „awanturnicy awangardy” – nie uzyskają jednoznacznych odpowiedzi. Czy – by posłużyć się tytułem antologii pod redakcją Joanny Orskiej i Andrzeja Sosnowskiego – awangarda „jest rewolucyjna albo nie ma jej wcale”? Czy możliwy jest paradoks zwany „kanonem awangardowym”, a jeśli tak, to jak funkcjonuje jego w(y)kluczający mechanizm? Czy awangarda ugaszcza/uwłaszcza dykcje męskie, a gardzi poetkami? W jaki sposób w najnowszych tomach (spod znaku schizopoetyki czy stonerowej „nowej fazy”: Harlender, Kosenda, Puwalska) powraca poezja sprzed stu lat „pisana dla dwunastu”, jak odradzają się dadaizm, kubizm, surrealizm czy rozmaicie pojęty lingwizm (Rybicki, Kornhauser, Wolny-Hamkało, Malek, Mokry, Suchanecki, Pszoniak, Bąk, Pietrala)? W imieniu swoim oraz wymienionych i niewymienionych wyżej „radykalsów” zapraszam do wdawania się z nami w awangardowe awantury.

Joanna Mueller - urodziła się w 1979 roku w Pile. Poetka, eseistka, redaktorka. Wydała tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (2010), intima thule (2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius), Waruj (poemiks wraz z Joanną Łańcucką, 2019; nominacja do Silesiusa i Nagrody Szymborskiej) oraz Hista & her sista (2021, nominacja do Silesiusa), a także dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące (2013). Pisze również dla dzieci – jest autorką zbioru wierszy Piraci dobrej roboty (2017) oraz bajek kamishibai (Szkoła Czi-Tam, Niewidka i Zobaczysko) i w formie multimedialnej (Hurra, cyrk!). Współredaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (2009) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (2016), członkini grupy artystyczno-feministycznej Wspólny Pokój. Mieszka w Warszawie.


Grzegorz Uzdański, Co autor miał na myśli. Wykłady o wierszach

Spotkania będą odbywać się we wtorki od godz. 19:10 do 20:10.

Na wykładach będę opowiadał o konkretnych wierszach - postaram się skupić przede wszystkim na
1) rozmaitych możliwych sensach, kryjących się (albo nie kryjących, tylko występujących jawnie) w wierszu,
2) tym, jak autorzy i autorki osiągają różne efekty dzięki rytmowi, doborze słów itd.,
3) kontekstami kulturowymi, w które dany wiersz się wpisuje,
4) kwestiami przekładu.
Czasem będziemy też porównywać dwa wiersze, które w zupełnie inny sposób podchodzą do podobnej tematyki, albo jakoś ze sobą korespondują.

Zajmiemy się następującymi wierszami:
Pan Tadeusz Adama Mickiewicza (fragmenty),
gift. z Podlasia 1.3 Justyny Kulikowskiej i Do prostego człowieka Juliana Tuwima
Rozmowa z kamieniem Wisławy Szymborskiej i Pantera Rainera Marii Rilkego (w przekładzie Mieczysława Jastruna),
Ziemia Jałowa T.S. Eliota (w przekładzie Czesława Miłosza),
Dusza wybiera sobie towarzystwo Emily Dickinson (w przekładzie Stanisława Barańczaka) i Jestem sam Paula Celana (w przekładzie Ryszarda Krynickiego).

Grzegorz Uzdański - twórca strony z pastiszami "Nowe wiersze sławnych poetów", które ukazały się w wydaniu książkowym w 2021 roku; improwizator w Resorcie Komedii; autor powieści Wakacje (2016) i Zaraz będzie po wszystkim (2019). W 2021 wydał książkę Wypiór, za którą otrzymał nominację do Paszportu Polityki. Był wykładowcą Szkoły Poezji w dwóch poprzednich edycjach.


dr Artur Hellich, Jak rozpoznać dobry wiersz?

Spotkania będą odbywać się w czwartki od 18:00 do 19:00.

Na zajęciach będę szczegółowo, czasem słowo po słowie, interpretował kilka wybranych utworów z literatury polskiej. Wykorzystam do tego klasyczne metody rozbioru analitycznego, jakimi posługują się badacze literatury. Większość wierszy, które wezmę na warsztat, będzie pochodzić z dorobku współczesnych polskich poetek i poetów.

dr Artur Hellich - adiunkt w Instytucie Literatury Polskiej UW. Naukowo zajmuje się teorią autobiografii, pastiszem i dziejami literaturoznawstwa w Polsce. Jest autorem książki "Gry z autobiografią: przemilczenia, intelektualizacje, parodie" (Warszawa 2018). Był wykładowcą Wakacyjnej Szkoły Poezji.



dr Paweł Kozioł, Jak działa retoryka

Spotkania będą odbywać się w czwartki od godz. 19:10.

Cykl wykładów
• Przedstawia podstawy retoryki w formie usystematyzowanej jeszcze w czasach starożytnego Rzymu.
• Wyjaśnia całościowy sposób myślenia o tworzeniu tekstu – od określenia tematu i rozplanowaniu materiału po wybór argumentów i ubranie wywodu w słowa (a także zapamiętanie i wygłoszenie, chociaż o tym będziemy mówić nieco mniej).
• Pokazuje długie trwanie retorycznych technik stosowanych w tekstach średniowiecznych i nowożytnych.
• Demonstruje, że stare techniki lektury niespodziewanie dobrze sprawdzają się przy czytaniu współczesnych tekstów poetyckich.
• Prezentuje retorykę jako uniwersalną technikę tworzenia i dekodowania tekstów, pytającą przede wszystkim o ich funkcje (kto mówi, do kogo i w jakim celu).
• Celowo pomija nudny katalog środków stylistycznych, bo retoryka uwzględnia o wiele więcej aspektów komunikacji niż poetyka.

dr Paweł Kozioł - poeta, krytyk literacki, badacz literatury średniowiecznej. Przez wiele lat związany był ze Staromiejskim Domem Kultury w Warszawie. W 2008 uzyskał tytuł doktora nauk humanistycznych na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Jest autorem nie tylko „klasycznych” tomików poezji, lecz również projektów eksplorujących współczesne granice literackości i interakcji autora z czytelnikiem, czego przykładem są Byliny. Z drugiej strony - autor programów szachowych, grafik, projektant stron www oraz tłumacz.


Na prośbę uczestników kursu wystawimy zaświadczenia o uczestnictwie po zakończeniu projektu.

*Terminy zajęć mogą ulec zmianie w trakcie realizacji kursu.

Kontakt

Wszystkie pytania prosimy kierować na adres: paulina.choromanska@nowoczesnapolska.org.pl.


Projekt pn. "Mistrzowska Szkoła Poezji Wolnych Lektur" realizowany jest w ramach Programu Edukacja Kulturalna.
Budżet projektu: 85 500,00 zł.
Okres realizacji: 01.01-31.12.2022
Dofinansowanie ze środków MKDiN: 60 000,00 zł.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu Flaga i godło RP

Dokumenty

Regulamin Mistrzowskiej Szkoły Poezji Wolnych Lektur.

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych.

Polityka prywatności.