Wesprzyj Wolne Lektury 1,5% podatku — to nic nie kosztuje! Wpisz KRS 00000 70056 i nazwę fundacji Wolne Lektury do deklaracji podatkowej. Masz czas tylko do końca kwietnia :)

Przekaż 1,5%

Przekaż 1,5% podatku na Wolne Lektury KRS 00000 70056
Ufunduj darmowe książki dla tysięcy dzieciaków.
WIĘCEJ

Mistrzowska Szkoła Krótkiej Formy Literackiej

Za nami 30 darmowych wykładów, które poprowadzili teoretycy i praktycy literatury. W programie nauczania znalazły się m. in. następujące zagadnienia: konstrukcja bohatera literackiego, Design Thinking jako forma pracy literackiej, prowadzenie narracji, budowanie dialogów, proza B. Schulza i M. Konopnickiej, podstawowe zagadnienia prawa autorskiego. .

Wszystkie wykłady są opublikowane na wolnej licencji na naszym kanale na YouTube.

* * *

Chcesz podszkolić swoje umiejętności pisarskie i wiedzę o literaturze? Jesteś uczniem/uczennicą i masz skończone 15 lat? A może jesteś dorosłym czytelnikiem/czytelniczką i chcesz podszkolić swój warsztat pisarski? Mamy coś dla Ciebie! Zapraszamy do wzięcia udziału w kursie Mistrzowska Szkoła Krótkiej Formy Literackiej im. Marii Konopnickiej i Brunona Schulza. Jest to bezpłatny kurs online, który pozwoli Ci poznać różne gatunki literackie i jeszcze lepiej operować słowem pisany.

Kiedy? Start 4 maja o godz. 17:00. Kurs trwał do końca czerwca 2023 roku. Zajęcia odbywały się odbywać we wtorki i czwartki w godzinach 17:00-19:10. Można było brać w nich udział na żywo lub obejrzeć nagranie.
Gdzie? Zajęcia będą odbywały się online za pośrednictwem naszego kanału YouTube.
Koszt? Zero złotych. Tak! Kurs jest całkowicie bezpłatny. Wystarczy zgłosić się za pośrednictwem formularza, który znajdziesz poniżej.



Formularz rejestracyjny

FORMULARZ ZAMKNIĘTY

Program kursu

Jarosław Lipszyc, Krótko o prawie autorskim
Spotkanie odbędzie się 4 maja o godz. 17:00

Podczas spotkania zapoznacie się z podstawowymi zagadnieniami prawa autorskiego, które w dobie cyfryzacji i mediów społecznościowych powinien znać każdy użytkownik internetowy. Opowiem Wam o prawach osobistych autora oraz o majątkowych prawach autorskich, czym jest domena publiczna i wolne licencje, poruszymy temat remiksu i dzieł pokrewnych. Ale przede wszystkim dowiecie się kiedy i na jakich warunkach możecie korzystać z różnych dzieł, nie tylko literackich.

Jarosław Lipszyc - prezes Fundacji Wolne Lektury od 2007 r. Przed pracą w Fundacji wieloletni dziennikarz, poeta i muzyk, aktualnie aktywny propagator nowoczesnej edukacji oraz wolnej kultury. Bierze aktywny udział merytoryczny we wszystkich projektach Fundacji, prowadzi szkolenia dla nauczycieli oraz liczne wystąpienia i wykłady związane z nowoczesnymi technologiami, edukacją oraz prawem internetowym.

Roman Kurkiewicz, Krótkie, potężne prozy
Spotkania będą odbywać się od 9 maja do 27 czerwca we wtorki o godz. 17:00

Tematy wykładów:

* Mark Twain - Prozy krótkie i krótsze.

* Maciej Malicki - fragmenty, strzępy, rozmowy.

* Bruno Schulz – skryte perwersje lapidarnej prozy, arcydzieła językowego rogu obfitości.
Analizie poddamy wybrane teksty i fragmenty prozy Bruno Schulza. Podejmiemy próby osobistego odczytania i nazwania fenomenu twórcy osobnego, nieoczywistego i obezwładniającego. Spróbujemy też napisać jakiś fragment po „schulzowemu", w jego duchu i w obłoku jego literackiej aury.

* Portugalscy mistrzowie, śmiech, absurd, paradoks w prozie Gonzalo Tavaresa i Mario-Henrique Leirii.
Jak niewiele słów wystarcza do powiedzenia tak wiele jak działa literackie - instrumentarium ucieczki z realizmu w absurd.

* Krótkie prozy rodem z wiersza - analiza „poematów prozą" z antologii „Równo z prawej" Jakuba Kornhausera.
Sięgniemy do antologii poematów prozą przygotowanej przez Jakuba Kornhausera, by czytać „prózki, bajki, zapiski, noty, anegdotki, minitraktaty, montaże i scenki". Pasjonująca podróż przez „małe prozy" polskich autorek i autorów zasadniczo uprawiających poezję. Trochę historia polskiej poezji w jej ukrytym, podziemnym nurcie, a także szansa na dostrzeżenie międzygatunkowej osmozy i potężnej dawki inspiracji, na której poezja nie tarci a proza zyskuje.

* Schulzowskie inspiracje — omówienie nadesłanych prac.

* Samotność i odrębność — zapoznane krótkie prozy Roberta Walsera.

* Prozy wyobrażone, fantastyczne, nieskrępowane - Italo Calvino, mistrz.

Roman Kurkiewicz - krytyk literacki, felietonista, dziennikarz, redaktor. Wykładowca na kierunku Dziennikarstwo i nowe media Collegium Civitas. Pracował w „Gazecie Wyborczej” od początku jej istnienia i współtworzył m.in. „Magazyn Gazety”. Był redaktora naczelnym „Przekroju”. Współtwórca programów Tok Szok i Magazyn Literacki Prowadził radiowe programy o literaturze: w Radiu TOK FM „Pod tytułem”, „Kurkiewy” oraz „Mówi się” oraz „Pod tytułami” w Radiu dla Ciebie. Obecnie współpracuje z tygodnikiem „Przegląd”. Autor książek „Lewomyślnie” (2011) i „Klapsy polskie” (2009). Od 2020 prowadzi na YouTube własny kanał o książkach ZAKAZ CZYTANIA - Roman Kurkiewicz.

Agnieszka Wolny-Hamkało, Kampowanie i społeczne znaczenie krótkiej prozy oraz dramatu
Spotkania będą odbywać się od 9 maja do 27 czerwca we wtorki o godz. 18:10

Kiedy myślimy o krótkiej formie – myślimy zazwyczaj o opowiadaniu, dramoletce, short-story albo flesh fiction. Wyobrażamy sobie zatem niewielką objętość tekstu. Ale krótka forma ma także swoją specyfikę, określony rodzaj wiązań wewnątrz tekstu, inaczej rozłożone punkty ciężkości. Te specyfikę postaram się zbadać podczas wykładów. Jednak mniej mnie interesują prace filologiczne – bardziej odpowiedź na pytanie: jeśli istnieje coś takiego jak filozofia opowiadania – czy może paradoksalnie „przydarzyć się” prozie? Czy uzasadnione jest nazywanie takiej powieści „literaturą bezruchu, czyli opowiadaniem bez końca”? Jak w przestrzeni społecznej funkcjonuje krótka forma? Odczytam także opowiadanie jako manifest, impuls do zmiany światopoglądowej. Zbadam opowiadanie w kryzysie reprezentacji („mowa ostatniej szansy”? Jak opowiedzieć coś, czego nie da się opowiedzieć). Czy w czasie przyspieszonego rozwoju sztucznej inteligencji możemy testować społeczne relacje między cyborgami a obywatelami przywołując takich bohaterów jak Alojzy Kukuryk z „Akademii Pana Kleksa”, czy Bartleby Hermana Melville’a? W części warsztatowej omówię funkcjonowanie dialogów w krótkim dramacie (na podstawie dramoletek Bernharda). Zajmę się też zjawiskiem kampowania klasycznych tekstów z obszaru literatury polskiej – w szczególności „Sierotki Marysi” Marii Konopnickiej.

Tematyka wykładów:
* Literatura bezruchu, czyli opowiadanie bez końca - na podstawie „Gniazdka dudków” Jamesa Schuylera i Johna Ashbery’ego oraz „Locus Solus” Raymonda Roussela.
* Opowiadanie w kryzysie reprezentacji – w jaki sposób teksty opowiadają to, czego opowiedzieć się nie da. Na podstawie opowiadania Italo Calvino „Przygoda urzędnika” i opowiadania Dona DeLillo „Biegacz”.
* Przekraczanie gatunkowej konwencji - na podstawie krótkich tekstów Mateusza Górniaka („Dwie powieści ruchu”) i Franza Kafki („Prozy utajone”).
* Gotyccy bohaterowie zombie: Alojzy Kukuryk („Akademia Pana Kleksa” Jana Brzechwy) i Bartleby („Kopista Bartleby. Historia z Wall Street” Hermana Melville’a).
* Budowanie dialogu w krótkiej prozie i dramacie. Na podstawie dramoletki Thomasa Bernharda „Claus Peyman kupuje sobie spodnie i idzie ze mną na obiad” i krótkich próz Andrzeja Sosnowskiego „Nouvelles impressions d’Amerique”.
* Tekst i jego centrum – czy opowiadanie musi mieć fabułę? Na podstawie dwóch opowiadań Ronalda Firbanka z książki „Studium temperamentu” oraz eseju Orhana Pamuka „Pisarz naiwny i sentymentalny”.
* O ruchomej tożsamości literatury, czyli o tekstach (nie) dla dorosłych. Na podstawie „Alicji w Krainie Czarów” Lewisa Carrolla.
* Kampowanie „Sierotki Marysi” Marii Konopnickiej.

Agnieszka Wolny-Hamkało - poetka, autorka powieści, sztuk teatralnych i książek dla dzieci. Ostatnio wydała książkę z wierszami pt. „Raster Lichtensteina”. Autorka antologii opowiadań, kuratorka Międzynarodowego Festiwalu Opowiadania. Nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia za „Spamy miłosne”, laureatka nagrody PS IBBY za „Lato Adeli” (Książka Roku 2019). Nominowana do nagrody Literacka Podróż Hestii za powieść „Po śladach”. Tłumaczka ukraińskiej poetki Hanny Osadko ( wyd. Pogranicze). Redaktorka i współzałożycielka społeczno-poetyckiego pisma „Zakład”. Jej sztuki były wystawiane m.in. w Teatrze Polskim, Teatrze Dramatycznym im. Szaniawskiego, Teatrze Muzycznym Capitol, Teatrze Grotowskiego (w ramach MFO). „Dzień dobry, wszyscy umrzemy” zekranizowano w cyklu Teatroteka. Doktorantka IBL PAN. Członkini zespołu badawczego Archiwum Kobiet IBL PAN. Od trzech lat prowadzi interdyscyplinarne seminaria humanistyczne we Wrocławiu. Naukowo zajmuje się kampem w nowej poezji polskiej.

Bronka Nowicka, IMAGINATORIUM SENSORYCZNE czyli zmysłowo o literaturze z Bronką Nowicką
Spotkania będą odbywać się od 11 maja do 1 czerwca w czwartki o godz. 17:00.

Zapraszam Was do Imaginatorium sensorycznego – przestrzeni arcysubiektywnego, zmysłowego kontaktu z literaturą. Nie będę mówić o niej jako filolożka, krytyczka – nie jestem żadną z nich. Spotkam się z Wami jako mól książkowy, pisarka, twórczyni interdyscyplinarna, zapalona wykładowczyni. Na polu sztuki i dydaktyki interesuje mnie transgraniczność. Wierzę  w potencjał przestrzeni międzydziedzinowych i międzyzmysłowych. W Imaginatorium opowiem Wam o moich fascynacjach, do których należą związki języka z obrazami i obrazowaniem, terenami olfaktorycznymi, architekturą pamięci, cielesnością. Dotknę zagadnień: ucieleśnionych symulacji, synestezji, somatopoetyki. Interpretując wybrane fragmenty dzieł literackich na wielozmysłowy sposób, postaram się zainspirować Was do multisensorycznego kontaktu z literaturą.
* Spotkanie pierwsze. Słowa i obrazy.
* Spotkanie drugie. Słowa i zapachy.
* Spotkanie trzecie. Słowa i kształty.
* Spotkanie czwarte. Słowa i wielozmysły.

Podczas spotkań odczytam i poddam interpretacji fragmenty utworów Brach-Czainy, Schulza, Weinbergena, Leśmiana, Bieńczyka, Suskinda, Nabokova, Rimbauda, Dotti, Sołtysa, Camporesi i innych.

Bronka Nowicka - artystka interdyscyplinarna, pisarka, wykładowczyni. Absolwentka Szkoły Filmowej w Łodzi i ASP w Krakowie. Laureatka projektu New Voices from Europe, Złotego Środka Poezji i Nagrody Literackiej Nike za książkę poetycką Nakarmić kamień.

Mateusz Marczewski, Proces tworzenia krótkich form prozatorskich
Spotkania będą odbywać się od 11 maja do 1 czerwca w czwartki o godz. 18:10.

Czym są i jak możemy pracować nad warsztatem pisania krótkich formy prozatorskich? W ramach czterech wykładów opowiemy o warsztacie pisarskim koncentrując się na procesach mentalnych: tym jak myślimy i w jaki sposób możemy myśleć tworząc krótkie formy literackie. Pochylimy się także nad zagadnieniem niemocy twórczej. Wybrane zagadnienia ilustrowane będą fragmentami tekstów min. Marii Konopnickiej i Brunona Schulza.
* Czym jest pisanie?
* Budowanie obrazów
* Swoboda twórcza
* Pisanie jako proces. Tekst jest Twoim nauczycielem

Mateusz Marczewski - prozaik, autor książek „Niewidzialni” i „Koliste jeziora Białorusi”, tekstów do kilku spektakli i jednej bajki. Doktor nauk humanistycznych. W pracy badawczej zajmuje się relacją ciała i języka, wiedzą asystemową, performatywnością oraz pojęciem procesu. Autor metody nauczania i twórca kursu „Pisanie jako proces” organizowanego wraz z Instytutem Badań Literackich PAN w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2013), dwukrotny stypendysta Fundacji La Fondation Jan Michalski pour l’écriture et la littérature (2014, 2021). Mieszka w Warszawie.

Maciej Dowgiel, Jak pisać z wykorzystaniem metody Design Thinking
Spotkania będą odbywać się 15 i 22 czerwca o godz. 17:00

Podczas warsztatu uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się, w jaki sposób rozwijać swoje pomysły fabularne, wykorzystując schemat podróży bohatera Josepha Campbella i metodę Design Thinking. Stworzymy nietypową, kreatywną charakterystykę bohatera literackiego, posługując się wirtualnymi mapami myśli, a następnie, przechodząc przez kolejne etapy metody Design Thinking, twórczo ją rozbudujemy, tak aby, stała się podstawą do napisania własnego tekstu literackiego. W pierwszej części warsztatu skupimy się przede wszystkim na empatyzacji, kluczowym dla całego procesu fragmencie, pozwalającym lepiej poznać bohatera literackiego, którego tworzymy. Później napiszemy także zarys fabuły dzieła oraz rozwiniemy dwa lub trzy elementy fabularne. Pracując na wypracowanej charakterystyce, wrzucimy bohatera w wir wydarzeń, spróbujemy rozwiązać jego problem, poszukamy dla niego sprzymierzeńców lub antagonistów, którzy towarzyszyć mu będą w tworzonej podczas warsztatu historii. Celem warsztatu pisarskiego jest inspirowanie uczestniczek i uczestników do prowadzenia analogicznych działań twórczych, co w konsekwencji przekłada się na wykorzystanie ich potencjału kulturowego.

Maciej Dowgiel - doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, specjalizacja filmoznawcza. Projektuje różnego typu szkolenia dla różnych grup odbiorczych — począwszy od uczniów pierwszych klas szkoły podstawowej, przez maturzystów i studentów, po branżę biznesową, IT, a niekiedy nawet seniorów. Z fundacją Wolne Lektury współpracuje od prawie dekady. Jest autorem wydanego przez fundację internetowego Przewodnika dla piszących i czytających, który zostanie wykorzystany podczas prowadzonych przez niego wykładów.


Kontakt

Wszystkie pytania prosimy kierować na adres: kurs@wolnelektury.pl.

Partnerem projektu jest Fundacja Lotto im. Haliny Konopackiej.

Fundacja Lotto

Dokumenty

Regulamin Mistrzowskiej Szkoły Krótkiej Formy Literackiej im. Marii Konopnickiej i Brunona Schulza.

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych.

Polityka prywatności.