Przekaż 1,5%

Przekaż 1,5% podatku na Wolne Lektury KRS 00000 70056
Ufunduj darmowe książki dla tysięcy dzieciaków.
WIĘCEJ

FAQ: konkurs #cojaczytam

1. Ile zespołów z jednej szkoły może zostać zgłoszonych do konkursu?

Może to być dowolna liczba. Mogą się zgłosić nawet wszyscy uczniowie danej szkoły – ważne, by byli podzieleni na zespoły od 3 do 5 osób i każdy tych zespołów przygotował własną kampanię.

2. Czy jeden nauczyciel może być opiekunem więcej niż jednego zespołu?

Tak – wszystko zależy od chęci i czasu nauczyciela.

3. Moje dziecko będzie zgłoszone do konkursu przez bibliotekarza z lokalnego DKK. W szkole, w której dziecko się uczy, nauczycielka również zachęca do udziału. Czy dziecko może być członkiem obydwu zespołów?

Niestety nie – w takiej sytuacji należy dokonać wyboru. Dziecko może uczestniczyć w konkursie tylko jako członek jednego zespołu.

4. Czy w konkursie mogą wziąć udział rodziny lub grupy znajomych? Chciałabym zgłosić dwoje własnych dzieci i ich dwoje kuzynów.

Niestety nie ma takiej możliwości. Konkurs #cojaczytam kierowany jest do placówek oświatowych kształcących dzieci od 9 do 19 roku życia oraz do bibliotek prowadzących Dyskusyjne Kluby Książki. W takiej sytuacji zachęcamy, by przekazać informację o konkursie nauczycielom dzieci lub bibliotecznemu DKK, by mogły tam dołączyć do zespołu konkursowego.

5. Czy w zespole zgłoszonym przez opiekuna może być mniej niż 3 osoby lub więcej niż 5?

Niestety nie przewidujemy takiej możliwości.

6. Czy tylko poloniści i bibliotekarze mogą być opiekunami zespołów konkursowych?

Nie ma znaczenia, jakiego przedmiotu uczy nauczyciel, który będzie opiekował się zespołem. Ważne, by był pracownikiem oświatowym placówki, z której zgłoszona jest drużyna.

7. Czy zespół, który brał udział w poprzednim roku w konkursie, może podejść do niego ponownie?

Tak. Zadanie konkursowe musi być jednak zrealizowane jeszcze raz – zgłoszenia materiałów ubiegłorocznych nie będą brane pod uwagę.

8. Czy zespół zgłoszony do konkursu może mieć więcej niż jednego Opiekuna?

Niestety nie. Każdy zespół powinien mieć tylko jednego opiekuna.

9. Czy wystarczy przesłać do państwa przygotowane przez uczniów materiały i np. zdjęcia z występów zorganizowanych przez dzieci?

Nie. Zadaniem konkursowym jest przygotowanie kampanii i udokumentowanie jej w mediach społecznościowych, z użyciem hasztagów #cojaczytam i #wolnelektury. Można przeprowadzić kampanię w szkole i umieścić relację w Internecie lub zorganizować akcję odbywającą się w całości w Internecie – np. na Facebooku lub Instagramie (na specjalnie stworzonym profilu lub na ogólnym profilu szkoły/biblioteki z właściwym opisem).

10. Czy kampania powinna być zorganizowana wokół konkretnych tytułów?

To zależy od pomysłu na projekt. Kampania może dotyczyć czytelnictwa ogólnie (a także promocji różnych jego form, takich jak ebooki, eliteratura, audiobooki, a także np. książek brajlowskich itd.). Jeśli w kampanii, zgodnie z projektem uczestników, mają pojawić się konkretne tytuły, zachęcamy, by to oni je wybierali. To nie muszą być lektury szkolne, ale różne pozycje, które podobają się dzieciom i młodzieży. Chcemy, by uczestnicy potraktowali zadanie jako dobrą zabawę, a nie dodatkową pracę domową.

11. Kiedy należy zgłosić zespół? Czy można później dosłać efekty kampanii?

Formularz zgłoszeniowy będzie otwarty od 16 września do 16 listopada. W tym czasie należy przesłać kompletne zgłoszenie wraz z materiałami i odnośnikami do kampanii w Internecie. To oznacza, że kampania powinna zostać przeprowadzona i zakończona do 16 listopada 2019 roku (to, co państwo zaplanują na później, nie będzie podlegało ocenie).

12. Dlaczego wymagana jest zgoda na rozpowszechnienie wizerunku? Do czego będą wykorzystane zdjęcia i dane?

Nauczyciel zgłaszający zespół poświadcza, że uzyskał zgodę na rozpowszechnianie wizerunku uczestników (i takie zgody jest gotów nadesłać, na wypadek, gdyby zgłoszona drużyna zwyciężyła lub otrzymała wyróżnienie) oraz praca jest opublikowana na wolnej licencji. Wynika to z konieczności akceptacji faktu, że efekty zgłoszonych kampanii (zwycięskich i wyróżnionych) będą opublikowane na stronach Fundacji (a także na Facebooku i Instagramie serwisu Wolne Lektury). Podane zostanie imię i nazwisko opiekuna oraz wszystkich uczestników oraz placówka, z której zostało nadesłane zgłoszenie. Te informacje mogą pojawić się również na stronie partnerów przedsięwzięcia.

Inne dane, tj. adres e-mail, z którego zostało nadesłane zgłoszenie, adresy e-mail uczniów, nie zostaną nigdzie upublicznione – są zbierane na wypadek konieczności kontaktu z uczestnikami.

13. Do 16 listopada należy wysłać zrealizowaną pracę konkursową. Czy uczniów należy wcześniej zgłosić do konkursu?

Jak piszemy w opisie: W trakcie tworzenia i przeprowadzania kampanii przygotowujcie dokumentację (np. zdjęcia, opisy, linki do postów w serwisach społecznościowych, filmiki, podkasty i inne materiały), którą następnie musicie nam przesłać wraz ze zgłoszeniem konkursowym.

Nie trzeba wcześniej zgłaszać uczniów. Nadesłanie pracy konkursowej jest jednocześnie zgłoszeniem zespołu, ponieważ oprócz materiałów i linków Opiekun przesyła także potrzebne dane osób biorących udział w konkursie. Pełen formularz można podejrzeć tutaj: https://wolnelektury.pl/formularz/cojaczytam2020/.