Potrzebujemy Twojej pomocy!

Na stałe wspiera nas 472 czytelników i czytelniczek.

Niestety, minimalną stabilność działania uzyskamy dopiero przy 500 regularnych darczyńców. Dorzucisz się?

Przekaż 1,5%

Przekaż 1,5% podatku na Wolne Lektury KRS 00000 70056
Ufunduj darmowe książki dla tysięcy dzieciaków.
WIĘCEJ

Wakacyjna Szkoła Poezji Wolnych Lektur

Zajęcia online przez platformę YouTube
Poniedziałki i środy 18:00-20:00

Start: 13 lipca 2022 r.
Koniec: 15 września 2022 r.

Udział w kursie jest bezpłatny.


Nie wyobrażasz sobie dnia bez lektury choćby jednego wiersza? Czytasz poezję, ale nie zawsze wiesz, co autor miał na myśli? A może masz już na koncie swoje pierwsze próbki poetyckie? Jeśli tak, to mamy coś dla Ciebie.

Miłośników literatury i twórców zapraszamy do udziału w Wakacyjnej Szkole Poezji Wolnych Lektur. Odetchnij od obowiązków i przez dwa wieczory w tygodniu zanurz się w świecie poezji. Kurs on-line rozpocznie się 13 lipca 2022 r. i zakończy się na początku września 2022 r. Zajęcia będą odbywać się na żywo w poniedziałki i środy* od 18:00 do 20:00.

Zgłoś się już teraz! Przez 6 tygodni pod okiem mistrzów rozwijaj swoje umiejętności twórcze i analityczne. Podczas kursu zaznajomimy uczestników z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z poezją i podpowiemy, co zrobić, żeby napisać udany wiersz.

Kalendarz spotkań

Kalendarz_sierpien Kalendarz_lipiec

To już druga edycja kursu. Nagrania z Mistrzowskiej Szkoły Poezji Wolnych Lektur 2021 możesz obejrzeć na naszym kanale YouTube.

Kurs skierowany jest wyłącznie dla osób dorosłych.

Formularz rejestracyjny

FORMULARZ ZAMKNIĘTY

Opis kursu

Zajęcia będą składać się z czterech bloków tematycznych. Poprowadzą je praktycy i teoretycy literatury.

dr Artur Hellich, Jak rozpoznać dobry wiersz? Ćwiczenia z interpretacji poezji polskiej

Spotkania odbędą się 13 i 20 lipca oraz 3 sierpnia od 18:00 do 20:00.

Na zajęciach będę szczegółowo, czasem słowo po słowie, interpretował kilka wybranych utworów z literatury polskiej, wykorzystując do tego klasyczne metody rozbioru analitycznego, jakimi posługują się badacze literatury. Najstarsze wiersze będą pochodzić z dorobku Kochanowskiego, najnowsze – sprzed trzech lat; pojawią się m.in. Norwid, Herbert, Ginczanka, Białoszewski, a ze współczesnych autorów: Konrad Góra i Radosław Jurczak.

Dzięki poznanym narzędziom do analizowania wierszy nauczą się Państwo lepiej rozumieć poezję i dostrzegą w niej więcej. Ja będę usilnie dowodził oczywistej, jak mogłoby się zdawać, prawdy, że, niezależnie od czasu powstania wierszy, ich autorzy każdorazowo ustosunkowują się wobec tradycji literackiej, która istniała przed nimi: nawiązują do niej, negują ją, dokonują korekty. I dotyczy to zarówno Mistrza Jana z Czarnolasu, jak i autorów współczesnych, których posądza się o niezrozumiałość, a którzy tylko na pozór tak bardzo różnią się od klasyków poezji.

dr Artur Hellich - adiunkt w Instytucie Literatury Polskiej UW. Naukowo zajmuje się teorią autobiografii, pastiszem i dziejami literaturoznawstwa w Polsce. Jest autorem książki "Gry z autobiografią: przemilczenia, intelektualizacje, parodie" (Warszawa 2018).


Grzegorz Uzdański, Co autor miał na myśli. Wykłady o wierszach

Spotkania odbędą się w poniedziałki o godz. 18:00 (od 18 lipca do 29 sierpnia).

Na wykładach będę opowiadał o konkretnych wierszach - postaram się skupić przede wszystkim na:
1) rozmaitych możliwych sensach, kryjących się (albo nie kryjących, tylko występujących jawnie) w wierszu;
2) tym, jak autorzy i autorki osiągają różne efekty dzięki rytmowi, doborowi słów itd.;
3) kontekstach kulturowych, w które dany wiersz się wpisuje;
4) kwestiach przekładu.

Czasem będziemy też porównywać dwa wiersze, które w zupełnie inny sposób podchodzą do podobnej tematyki albo jakoś ze sobą korespondują. W trakcie sześciu spotkań zajmiemy się następującymi wierszami:
Fuga śmierci Paula Celana (w przekładzie Stanisława Jerzego Leca),
Daddy Sylvii Plath (w oryginale),
Dziewczyna Bolesława Leśmiana,
Rozmowa z kamieniem Wisławy Szymborskiej i Pantera Rainera Marii Rilkego (w przekładzie Mieczysława Jastruna),
Ziemia Jałowa T.S. Eliota (w przekładzie Czesława Miłosza),
Dusza wybiera sobie towarzystwo Emily Dickinson (w przekładzie Stanisława Barańczaka) i Jestem sam Paula Celana (w przekładzie Ryszarda Krynickiego).

Grzegorz Uzdański - twórca strony z pastiszami "Nowe wiersze sławnych poetów", które ukazały się w wydaniu książkowym w 2021 roku; improwizator w Resorcie Komedii; autor powieści Wakacje (2016) i Zaraz będzie po wszystkim (2019). W 2021 wydał książkę Wypiór, za którą otrzymał nominację do Paszportu Polityki.


Natalia Malek, Znaleziska i zestawienia

Spotkania odbędą się w poniedziałki o godz. 19:10 (od 18 lipca do 29 sierpnia).

Podczas sześciu spotkań warsztatowych przyjrzymy się różnym sposobom wplatania w wiersz „znalezisk” – słów, obrazów, anegdot, idiolektów, informacji, odkryć. Jaka jest różnica między obiektem znalezionym a obiektem ofiarowanym i czy ma znaczenie dla kształtu wiersza? Jak działają zestawienia? Czy poetycki katalog bywa ciekawy, czy tylko statyczny i przygnębiający? Jak powstaje dynamiczny katalog – przez zestawianie czynności? Czy Frank O’Hara zrobił wszystko, o czym pisał, że to właśnie robi? A Tomaž Šalamun? Jaką pamięć wytwarza Alfabet Inger Christensen, a jaką Ciemna materia Rae Armantrout? Czy imagistom udało się zerwać językową przesłonę między obiektem a odbiorcą? Dlaczego niektórzy poeci nie lubią Charlesa Reznikoffa? Na czym polega poezja pionowa?

Natalia Malek - poetka i tłumaczka, absolwentka Instytutu Anglistyki UW. Autorka czterech książek poetyckich. Laureatka Nagrody Literackiej Gdynia 2021 za książkę pt. Karapaks oraz Nagrody im. Adama Włodka 2017 za projekt książki pt. Kord. Nominowana także do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej 2018 i do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius 2021. Kuratorka Spoken Word Festival Warsaw, międzynarodowego festiwalu poezji performatywnej, oraz Wierszy w mieście — festiwalu poezji w przestrzeni publicznej Warszawy.


Letnia Szkoła Poezji , prof. dr hab. Piotr Śliwiński,

Spotkania odbędą się 17, 24 i 31 sierpnia od 18:00 do 20:00.

Letnia Szkoła Poezji ma charakter punktowy i autorski. Ponieważ lato jest porą kontaktów i przybliżeń, nie będziemy próbowali wyobrazić sobie, jak wygląda dzisiejsza poezja polska w jej nieogarnionej całości, lecz poprzestaniemy na paru intensywnych spotkaniach. Ich treścią będą namiętne doświadczenia wierszy.

Po pierwsze - miłość. Jak napisać wiersz miłosny bez popadania w banał, w sarkazm, bez łatwej ironii czy obnoszenia się z cynizmem? Komu się udało?
Po drugie - wojna. Jak wysłowić jej okrutną absurdalność? W jaki sposób oddać głos samotności i cierpieniu jednostki? Opisać utratę bliskich, domu i wiary w sensowność życia?
Po trzecie - społeczeństwo. Czy wiersz jest coś winien polityce? Czy potrafi na cokolwiek wpłynąć? Czy bez względu na jego siłę czy bezsiłę obowiązuje go zasada solidarności ze skrzywdzonymi? Czym byłaby i bywa poezja partyjna, agitacyjna, doktrynalna, publicystyczna? A może wiersz jest fenomenem politycznym z samej swej istoty?
Po czwarte - ból. Co boli poetę/ poetkę oraz bohatera lirycznego w XXI wieku? Alienacja, komunikacyjny zgiełk, anomia,  weltschmerz, niepokój o przyszłość?
Po piąte - śmierć, konkretna i metaforyczna. Umieranie w wierszu. Umieranie świata w znanej nam formule. Co wiersz może wiedzieć o śmierci? Jak pożegnać się na zawsze? Jak napisać wiersz katastroficzny?
Po szóste - wolność. Od niej zaczyna się i na niej kończy się wszystko, co ważne: z jednej strony wolność ekspresji, tworzenia, wyobraźni, eksperymentowania z nowymi środkami wyrazu, a z drugiej - wolność pełnego doświadczania siebie. Jak wysoko i w jaki sposób stawia się dzisiaj wolność (w) poezji? Czy liryka ma prawo - do narcyzmu, hermetyzmu, nieograniczonej prywatności, skrajnego idiolektu?

Każdy z uczestników kursu zostanie poproszony o stworzenie jego własnej antologii wierszy współczesnych danego rodzaju (miłosnych, elegijnych, politycznych itd.).

prof. dr hab. Piotr Śliwiński - profesor zwyczajny Instytutu Filologii Polskiej Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; krytyk literacki i badacz polskiej poezji współczesnej. Autor i współautor artykułów i książek krytycznoliterackich; w 2012 roku wydał zbiór esejów Horror poeticus. W latach 2015-2021 był przewodniczącym kapituły Poznańskiej Nagrody Literackiej.


Na prośbę uczestników kursu wystawimy zaświadczenia o uczestnictwie po zakończeniu projektu.

*Terminy zajęć mogą ulec zmianie w trakcie realizacji kursu. Wkrótce przedstawimy dokładny harmonogram spotkań.

Kontakt

Wszystkie pytania prosimy kierować na adres: paulina.choromanska@nowoczesnapolska.org.pl.


NCK

Dokumenty

Regulamin Wakacyjnej Szkoły Poezji Wolnych Lektur.

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych.

Polityka prywatności.