5728 darmowych utworów do których masz prawo

Język Język

Mistrzowska Szkoła Poezji Wolnych Lektur

Nie wyobrażasz sobie dnia bez lektury choćby jednego wiersza? Czytasz poezję, ale nie zawsze wiesz, jak zabrać się do interpretacji? A może masz już na koncie swoje pierwsze próbki poetyckie? Jeśli tak, to mamy coś dla Ciebie.

Miłośników literatury i twórców zapraszamy do udziału w zajęciach Mistrzowskiej Szkoły Poezji. Kurs on-line rozpocznie się 13 września 2021 i zakończy się w grudniu 2021. Zajęcia na żywo będą odbywać się w poniedziałki i środy* od 18.00 do 20.00.

Zgłoś się już teraz!Przez 12 tygodni pod okiem mistrzów rozwijaj swoje umiejętności twórcze i analityczne. Podczas kursu zaznajomimy uczestników z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z poezją i podpowiemy, co zrobić, żeby napisać udany wiersz. .

W sesjach na żywo mogą wziąć udział wszyscy członkowie Towarzystwa Przyjaciół Wolnych Lektur (konieczna rejestracja i comiesięczna darowizna na rzecz Wolnych Lektur w wybranej przez Ciebie wysokości). Wszystkie nagrania zajęć zostaną nieodpłatnie udostępnione na platformie YouTube. Przeczytaj o zasadach realizacji nagrań w Regulaminie.


Uczestnicy zajęć na żywo otrzymają dyplomy uczestnictwa.

Zajęcia będą składać się z 4 bloków tematycznych. Poprowadzą je praktycy i teoretycy literatury

— Justyna Bargielska — poetka, dwukrotna laureatka Nagrody Literackiej Gdynia, zaznajomi uczestników z warsztatem poetyckim,

— prof. dr hab. Jerzy Jarniewicz (Uniwersytet Łódzki) — tłumacz, poeta i krytyk literacki poprowadzi zajęcia z korespondencji słowa i obrazu na wybranych przykładach literatury europejskiej,

— prof. dr hab. Piotr Śliwiński (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) — zapozna kursantów z najważniejszymi zjawiskami literackimi w poezji XX i XXI w.,

— Grzegorz Uzdański — twórca "Nowych wierszy sławnych poetów", improwizator w Resorcie Komedii, przeprowadzi zajęcia z pastiszu, parodii i innych stylizacji,

— mgr Łukasz Żurek (Uniwersytet Warszawski) — teoretyk literatury, który właśnie obronił doktorat na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, poprowadzi zajęcia z poetyki i analizy dzieła literackiego.

Pełen program zajęć.

poniedziałek, godz. 18.00

Z lewej równo, z prawej poszarpane. Nauka o wierszu

prowadzi mgr Łukasz Żurek (Uniwersytet Warszawski)

Na zajęciach przybliżę podstawowe pojęcia z zakresu nauki o wierszu (wersologii) oraz analizy dzieła literackiego. Celem nie jest jednak wkuwanie definicji groźnie brzmiących terminów, lecz poszerzenie czytelniczego/pisarskiego warsztatu osób uczestniczących w spotkaniach. O ile bowiem w domyślnym wyobrażeniu o procesie twórczym wiersz często uznaje się za czystą ekspresję autorskich stanów emocjonalnych, o tyle wersologia uświadamia nam istnienie bogactwa technik, chwytów, środków, które odpowiadają za to, że jako czytelnicy uznajemy dany tekst za interesujący lub po prostu – poruszający. Nauka o wierszu proponuje również język, za pomocą którego możemy rozmawiać o poezji, a nawet spierać się o nią. Uczestnicząc w spotkaniach, dowiecie się m.in., dlaczego warto pamiętać o Janie Kochanowskim, czytając wiersze dotyczące kolonizacji Marsa, w jaki sposób zmiana akcentu może symbolizować bunt, jak rymować, aby prawie nikt nie zauważył, że rymujecie

poniedziałek, godz. 19.10 (we wrześniu i październiku)

Stare wiersze sławnych poetów

prowadzi Grzegorz Uzdański

Będziemy rozmawiali o różnych stylach poetyckich i o tym, jak można się nimi bawić. Spojrzymy na kilka przykładów parodii i pastiszy literackich i odniesiemy je do oryginałów, popatrzymy też, jak w niektórych wierszach słychać echa poprzedników/czek. Będziemy analizować różne wiersze, próbując zobaczyć w nich jak najwięcej znaczeń. Zderzymy też ze sobą parę zupełnie innych strategii poetyckich i pomyślimy, co by było, gdyby niektóre znane wiersze napisać w zupełnie innym stylu.

poniedziałek, godz. 19.10 (w listopadzie i grudniu)

"To nie jest kiepskie bla bla, to zabije cię jak Kain Abla", czyli czemu poezja

prowadzi Justyna Bargielska

A. Whitney Brown powiedział: nie jestem wegetarianinem, bo kocham zwierzęta, tylko bo nienawidzę roślin. Przez te sześć godzin będziemy wspólnie stawać się poetami z nienawiści do wszystkiego, co poezją nie jest. Będziemy o poezji rozmawiać językiem wojny i przewagi. Pozwolimy, by naszymi działaniami kierował jakże poetycki syndrom oblężonej twierdzy: bronić będziemy poezji jako ostatniego bastionu wolności słowa, nawet jeśli akurat nikt nie będzie atakował. W praktyce oznacza to natomiast, że poczytamy sobie kilku najsprytniejszych poetów (w tym dwóch raperów) i porozmawiamy o tym, dlaczego tak dobrze udaje im się przekazać/pokazać w dwudziestu wersach rzeczy i sprawy, które nie-poetom zajmuje sześćset stron i to wydrukowanych bardzo nieprzyjazną seniorom czcionką. Wypróbujemy niektóre z tych skillsów w praktyce, nacieszymy się naszymi nowymi umiejętnościami, a następnie rozejdziemy w świat, głosząc wszem i wobec supremację poezji.

środa, godz. 18.00

Wiersze do oglądania. O powinowactwach słowa obrazu

prowadzi prof. dr hab. Jerzy Jarniewicz (Uniwersytet Łódzki)

Między słowem a obrazem, między poezją a malarstwem toczy się to ostra rywalizacja, to znów solidarna współpraca. Tak jak malarstwo korzysta z osiągnięć poezji, tak poezja inspiruje się obrazami, przy czym w ostatnich dwu stuleciach obrazami tymi są coraz częściej fotografie. Proponuję przyjrzeć się kilkunastu wybranym – i absolutnie pierwszorzędnym! – wierszom literatury polskiej, greckiej, angielskiej, amerykańskiej, irlandzkiej i francuskiej (oczywiście w przekładach), zadając sobie pytania: czy i jak można przełożyć obraz (fotografię) na wiersz? Co się w wyniku takiego przekładu traci, a co zyskuje? Czy wiersze można oglądać tak, jak ogląda się obrazy? Czy możliwe jest zatarcie różnicy między wierszem a obrazem, między czytaniem a oglądaniem? Jak nurty sztuki współczesnej, takie jak kubizm czy pop-art, wpłynęły na poezję? Jak czytać książki, w których obok wierszy pojawiają się reprodukcje malarskie czy fotograficzne? I wreszcie: czemu poeci tak uparcie zawracają sobie głowę malarstwem?

środa, godz. 19.10

"poezji polskiej {...} współczesnej nie da się przelecieć w jedną noc ole"

prowadzi prof. dr hab. Piotr Śliwiński (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)

ale podczas 12 spotkań można już coś powiedzieć, przeczytać, przegadać. Zacząć od Tuwima i Przybosia, ponieważ od nich dużo się wzięło w poetyckim XX wieku, a i dzisiaj nie całkiem stracili aktualność, potem przyjrzeć się – choćby pospiesznie – Aleksandrowi Watowi i innym „nieustawnym”, niepasującym do obrazu (Krystynie Miłobędzkiej, Piotrowi Sommerowi), by wreszcie dojść do na wskroś dzisiejszych. Czytać i pytać: czy Marcin Świetlicki to faktycznie typ konserwatywno-maczystowski, czy może jednak szorstki melancholik? Czy jest jakieś życie w wierszach Andrzeja Sosnowskiego? Czy Tkaczyszyn-Dycki, z którego utworu pochodzi nagłówek tych spotkań, pisze pod dyktando choroby, czy też choroba jest tu metaforą? Jak one robią różnicę - i jak się różnią: Marta Podgórnik, Justyna Bargielska, Kira Pietrek, Barbara Klicka, Justyna Kulikowska? Czy polityczne zaangażowanie angażuje czytanie? Jak debiutować (podglądając debiutantów)?

Uczestniczki i uczestnicy tych wykładów nie będą wiedzieli więcej, lecz będą wiedzieli, że wiedzieć więcej – warto.

Dlaczego warto?

4 godziny lekcyjne, 2 razy w tygodniu, z najwybitniejszymi poetami, literaturoznawcami i krytykami literackimi. Pod okiem mistrzów nauczysz się, jak interpretować i tworzyć poezję. W Mistrzowskiej Szkole Poezji Wolnych Lektur będziemy wspólnie zastanawiać się nad tym, co mówi i jaka może być dziś poezja. Zajęcia teoretyczne prowadzone przez literaturoznawców i krytyków literackich dopełnią warsztaty z dwojgiem poetów, z których każdy na swój sposób pokaże, co można zrobić z literaturą i że poezja— w myśl maksymy docere et delectare — może nas angażować i bawić.

Zajęcia rozpoczną się 13 września 2021 r. i będą odbywać się przez 12 tygodni całkowicie zdalnie.

Towarzystwo Przyjaciół Wolnych Lektur to inicjatywa zrzeszająca czytelników wspierających działania biblioteki Wolne Lektury. Udział w Towarzystwie i sesjach nagraniowych jest dobrowolny. Kliknij tutaj i zobacz, jak zostać darczyńcą.


Przeczytaj nasze zasady polityki prywatności.


*Dni zajęć mogą ulec zmianie. Potwierdzimy wkrótce.

Kontakt

Wszystkie pytania prosimy kierować na adres: paulina.choromanska@nowoczesnapolska.org.pl.

Projekt realizowany dzięki wsparciu Miasta Stołecznego Warszawy.

EU

Dokumenty do pobrania

Regulamin Szkoły Poezji

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Nagrania są udostępniane na kanale YouTube Wolne Lektury https://www.youtube.com/playlist?list=PLrSrOSjwbRz9nmHCoi9IwqFtW83bB1R-0
Zamknij

* Ładowanie