{"name":"Philippe de Champaigne","url":"https://wolnelektury.pl/katalog/autor/philippe-de-champaigne/","sort_key":"champaigne philippe de","description":"
Francuski artysta pochodzenia flamandzkiego działający w epoce baroku. Nadwornym malarz Marii Medycejskiej, a następnie Ludwika XIII oraz kardynała Mazarina. Z łask dworu wypadł, ponieważ popierał jansenistów (ascetyczny ruch w ówczesnym Kościele, podkreślający zepsucie natury ludzkiej) oraz sprzeciwiał się zamknięciu klasztoru w Port-Royal. Był przekonany, że w tym klasztorze doszło do cudownego uzdrowienia jego córki, co upamiętnił obrazem Ex-voto.
\r\nJako malarz współpracował z Nicolasem Poussin. Specjalizował się w portretach, malował także sceny biblijne. Operował chłodną, zgaszoną kolorystyką i preferował kompozycję statyczną, co czyni go przedstawicielem nurtu klasycystycznego w sztuce baroku. Z tradycji malarstwa holenderskiego zachował natomiast szczegółowość.
Francuski artysta pochodzenia flamandzkiego działający w epoce baroku. Nadwornym malarz Marii Medycejskiej, a następnie Ludwika XIII oraz kardynała Mazarina. Z łask dworu wypadł, ponieważ popierał jansenistów (ascetyczny ruch w ówczesnym Kościele, podkreślający zepsucie natury ludzkiej) oraz sprzeciwiał się zamknięciu klasztoru w Port-Royal. Był przekonany, że w tym klasztorze doszło do cudownego uzdrowienia jego córki, co upamiętnił obrazem Ex-voto.
\r\nJako malarz współpracował z Nicolasem Poussin. Specjalizował się w portretach, malował także sceny biblijne. Operował chłodną, zgaszoną kolorystyką i preferował kompozycję statyczną, co czyni go przedstawicielem nurtu klasycystycznego w sztuce baroku. Z tradycji malarstwa holenderskiego zachował natomiast szczegółowość.